fredag 16 november 2012

Stone chips

Har nu testat Chipex prylar - 2012-11-10
Alla som känner mig vet att jag inte är speciellt händig. Men för en månad sedan köpte jag ett touch-up- paint kit från Chipex i UK.
Inför vintersäsongen har jag under någon vecka polerat och vaxat vår Roadster med grejer från Meguiars. Jar har tagit det lugnt och när jag tröttnat så har jag lämnat det därhän. I samband med detta var det dags att prova produkterna från Chipex.


Ganska uppseendeväckande.
Det fanns visserligen bara några enstaka små stenskott på den högra bakskärmen, men de syntes ganska tydligt. Det minsta syns nästan inte alls, men skulle fixas ändå.


Steg 1 enligt instruktionen.
Jag började med att plocka fram färgen (heter MOG24 till min Royal Ivory), och en pytteliten tops, som fanns med i kitet. Med den lilla topsen "duttade" jag på färg i stenskottet. Det skulle sedan torka.


Fortfarande mer "duttande" att göra.
Skadan fylldes naturligtvis inte med en gång utan jag fick hålla på att "dutta" på färg ett antal gånger och låta det torka mellan varje omgång.

Medel för borttagande av överskottsfärg.
När jag tyckte att det det var fyllt till kanterna vidtog steg 2. I kitet fanns ytterligare en flaska med någonting som jag skulle hälla på en trasa som sedan skulle dras över skadan tills överskottsfärgen var borta.


Ser bra ut, eller hur?
När detta var gjort så såg det faktiskt väldigt bra ut. På långt håll och svaga ögon såg jag ingenting alls. När jag slutvaxade bilen idag upptäckte emellertid min örnblick att det faktiskt syntes fortfarande lite grann, så jag får nog "dutta" några gånger till för att få det helt perfekt.
Höger bakskärm är fortfarande inte vaxad. Det får vänta någon vecka!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar