söndag 4 november 2012

Internetstrul

Funderade på att byta leverantör - 2012-11-02
En lokal kabel-tv-leverantör har under flera år försett mig med både TV-kanaler och tillgång till internet.
TV:n har i stort sett alltid fungert bra även om ibland sändningarna på ViasatGolf, ballat ur. Det har också varit problem med internet ett flertal gånger. Ibland fungerade det inte alls och ibland har det varit otroligt segt. Varje gång jag ringt och klagat har jag bar fått svaret att "det är fel på dina grejer".
Vi kör trådlöst tilla alla våra datorer i huset och jag kan se på skärmen hur stark signal det är från rotern, som är en Airport Express från Apple. När det inte finns signal så har jag lärt mig att dra ut nätkabeln ur routern i en halv minut och sedan sätta i den igen. Då funkar det igen. När routern ger stark signal utan att internet fungerar har jag ibland, efter inrådan från min leverantör, fått skruva loss koaxialkabeln till modemet och skruva ut innerledaren en bit varefter det oftast fungerat igen.
Det sista kvartalet har det emellertid varit bedrövligt långa accesstider när jag varit ut på nätet. Att det ska ta femton minuter för att betala en räkning, om det överhuvudtaget går, är inte acceptabelt.
I förra veckan var jag väldigt irriterad och började titta runt hos andra leverantörer som Telia, Tele2 med flera, för att jämföra priser och hastigheter. Men, för att testa ytterligare en gång, så erbjöd sig min gofkompis; Peter (ingenjören), att komma hit och kolla. Vi kopplade då in en laptop med kabel direkt till modemet för att se så det inte var routern som krånglade. Det var det inte. Vi fick samma lusiga uppkopplingstider som tidigare. Efter flera samtal med min leverantör, som kunde kolla signalen till vårt hus via sina egna datorer, så föreslog han att vi skulle kolla koaxialkbeln igen. Vi gjorde så, skruvade ut innerledaren ytterligare och då fungerade allt igen. Ska det behöva vara så bräckligt bara för att jag har en koaxialkabel? Men leverntören berättade då att han dragit fram fiber till tomtgränsen till alla sina abonnenter och att en sådan lösning är mycket bättre. Problemet är bara att han inte kan erbjuda "nyckelfärdig" inkoppling. Jag måste alltså själv gräva från tomtgränsen till huset och sedan dra fiberkabeln inne i huset och sedan koppla in den i något. uttag. Det har jag inte alls lust till, så jag får se tiden an till det är fler än jag som har samma önskemål om "nyckelfärdigt".
Men under den här perioden, med dåligt fungerande internet, har jag märkt hur sårbar man är när det inte fungerar.
Nu fungerar det för tillfället dock både bra och snabbt och jag kan betala mina räkningr igen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar