torsdag 8 november 2012

Ett besök i minneslunden

Tände ett ljus för min mor - 2012-11-06
I tisdags var det på dagen sex år sedan min mor gick bort.
Jag besökte henne i lägenheten i Helsingborg två gånger i veckan, men denna dagen var det ingen som öppnade dörren. Naturligtvis hade jag egen nyckel och som tur var så var inte säkerhetskedjan på.
När jag kom in i hallen såg jag min mor ligga på golvet i köket med telefonluren i handen. Död.
Det var en traumatisk upplevelse, som jag nog aldrig glömmer.
Några dagar senare fick jag reda på, av min moster, att de talat i telefon sent kvällen innan. och helt plötsligt blev allt tyst i luren.
Efter genomförd obduktion fick jag veta att mor dött av en "massiv" hjärtinfarkt. Detta besked kändes på sätt och vis ganska skönt att få. Jag visste då att hon varken hunnit lida eller bli rädd.


En vacker och rofylld plats.
Båda mina föräldrar vilar i minneslunden på Krematories kyrkorgård i Helsingborg.När jag är i Helsingborg eller vid deras födelse- och dödsdagar brukar jag åka hit och tända ett ljus och/eller lägga några blommor.


När jag står där i minneslunden hinner jag reflektera en stund över livet och minnas en massa saker från när de båda levde. Saknaden är stor och jag har fått lära mig att man "ska hedra sin fader och sin moder".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar